Monday, January 24, 2005

 

luxeon led 3W voor, 18 rode leds achter

Naar aanleiding van enkele berichten op het Nerderlandse ligfiets-forum en mijn tekort aan licht als het echt echt donker is heb ik voor mijn voorverlichting een luxeon 3W 12V led lamp, ingebouwd in een behuizing die past in een halogeenspot, besteld bij conrad. Het verbruik van deze lamp is maar 350mAh. De onderstaande lamp en andere led-lampen kan u vinden onder de rubriek in en om het huis, lampen, led-lampen.


Hierboven ziet u de foto uit de catalogus, hieronder een drietal foto's door mezelf genomen.






Op bovenstaande foto ziet u dat ik de lampen aansluit met twee lusterklemmen. De lamp heeft immers een GU5.3 aansluiting. Voor leken als ik zijn dat twee pinnetjes. Over elk pinnetje een lusterklem en je kan draden aansluiten. rondom de lamp zit een alu omhulsel met vinnen. Dit dient voor de koeling. Op de verpakking staat dat de lamp dan nog kan opwarmen tot 65°C.

Om de lamp in te bouwen heb ik één van de twee originele lampen verwijderd en de nieuwe op dezelfde plaats gemonteerd. Aangezien de diameter van de nieuwe lamp iets groter is dan die van de oude zit ze echt heel vast. Zoals u kan zien op de onderstaande foto's van de ingebouwde lamp steekt ze een eindje uit. Ze kan niet dieper met de huidige rubber maar misschien is dat wel heel goed i.v.m. de koeling.







En brandend ziet het er zo uit. In vergelijking met een sigma 5W samen met de originele lampen is deze ene lamp een hele verbetering. Ze geeft gewoon veel meer licht maar wel heel wit licht. Als dat een nadeel blijkt monteer ik waarschijnlijk een tweede zoals deze maar dan de gele versie. Samen gebruiken die dan nog maar 6W.







Achteraan deed ik het tot nu toe met een standaard led achterlicht. Deze bestaat uit een hele grote reflector maar bevat slechts 2 ledjes. Ik wou zeker meer zichtbaarheid en tijdens mijn surfronde om een nieuw voorlicht te bestellen viel mijn oog op deze:


18 rode leds ingebouwd in een halogeenspotsokkel. Net als het voorlicht 2 pinnetjes achteraan dus weer lusterklemmen om aan te sluiten. De montage was niet zo simpel als vooraan. Voor het nieuwe achterlicht moest een gat geboord worden. Dus eerst een rondje afgetekend met een diameter 4mm kleiner dan de lamp.


En dan de omtrek boren met een boortje 4mm. Een gouden tip: ga je boren in je velomobiel, neem dan een houtboortje. Het centreerpuntje zorgt voor een boring op de juiste plaats.


Eens je het gat hebt moet je het mooi uitvijlen.


Met in het achterhoofd het voorlicht geprobeerd oom een rubber profiel om het gat aan te brengen.


Dit was geen succes want de rubber bleef niet op zijn plek. Dan maar gewoon de lamp geplaatst en lang binnen en buiten vastgetect (met tec7 vastkitten). En hieronder zie je dan het resultaat. Allezins veel meer licht dan de originele lamp die voorlopig wel blijft zitten als noodverlichting.






Comments:
ik geloof idd dat het nieuwe voorlicht flink wat licht geeft, maar hoe zit het met de spreiding ervan ? Heb je er al mee in het donker gereden ? Hoe ver schijnt naar voren toe en naar opzij ?
 
Weer eens prachtig afgewerkt. Ik sta in bewondering te kijken.
Wordt het niet stillaan tijd dat je je eigen velomobiel op de markt gaat brengen? Die gaat er stukken beter uitzien dan de bestaande modellen....
Kruip achter je tekentafel Wouter! Succes!

Bruno.
 
qua schijnen schijnt deze gewoon ver. Niet zo heel breed: hoek van 10°. Ik rijd maar 1 keer per week in het donker want moet maar 1 keer vroeg aan het werk dus vind ik het voorlopig welletjes. Als ik echt nood heb aan breder licht denk ik er nog een ledlamp zoals achteraan maar dan wit bij te plaatsen.
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?